Rillend verder

11 augustus 2005 - Koblenz, Duitsland

Rustdag Mainz.

We slapen uit, de fietsbroeken krijgen een wasbeurt en vertrekken warm aangekleed naar Mainz. De Dom valt tegen, hij is compleet ingesloten door schoenenwinkels en van binnen donker en op een vreemde manier sfeerloos. We lunchen bij de McD, een hoogtepunt voor de jongens. Petra werkt 3 uur aan de site, die is nu bij, en de jongens mogen ook spelen op internet, zij ook blij!

Pjotr vindt een Telegraaf en een bemoedigend weerbericht. Als we terugkomen op de camping arriveren Ans en Wim ook net. Zij hebben een vreselijke nacht doorgebracht op camping de Blaue Adria na van wel 10 verenigingsterreinen te zijn weggestuurd. Ons voorgevoel klopte dus helemaal.

Minpuntje van de Bikelineboekjes dat daar zoveel ontoegankelijke campings in staan! Voor de zekerheid leen ik de campinggids van de camping om te checken of de campings die wij verderop gepland heb wel 'echte' zijn. We eten gezellig met z´n allen in restaurant Domblick, met uitgelaten jongens. De jongens liggen pas na 22.00u in bed, terwijl we morgen ruim 100 km te gaan hebben, niet zo handig...

Mainz - Koblenz, 105 km, gem. snelheid 18,5 km per uur.

We vertrekken al om 9.30u, een goed begin. Het is koud, we hebben 3 lagen kleren aan én onze warme sokken. We zeggen wéér tot ziens tegen Ans en Wim, maar verwachten ze in Duitsland niet meer te treffen, wij gaan nu echt kilometervreten. Mainz uit is weer een heel gehobbel en een aantal keren aarzelen, gokken en foutherstellen. Soms wijzen de bordjes anders dan het boekje, dan volgen we de bordjes maar tot het weer klopt met het boekje. We hebben toch echt de laatste editie.

Na 20 km pauzeren we aan de Rijn, de jongens voeren de eendjes en zwanen met ons oud brood en eten snickers, Pjotr en Petra genieten van de exquise chocolade die we gisteren in Mainz kochten. Daar hadden ze pas veel en mooie snoepwinkels! Verder gaat het weer, naar het westen, richting Bingen. De wind is zó gedraaid dat-ie strak tegen staat, en er wordt hier op verschillende plaatsen aan de dijken gewerkt. Daar houden de fietsbordjes op en belanden we in woest bouwplaatslandschap, waar we met onze fietsen doorheen moeten klauteren.

Gelukkig komen er ook verwarde fietsers van de andere kant, en we wijzen elkaar de weg. Zo doen we ruim 2,5 uur over de eerste 40 km, tot Bingen, waar we lunchen op een bankje aan de Rijn, terwijl we weer rap afkoelen. Om 13.00u hebben we nog ruim 60 km te gaan...

We rijden nu langs de Romantische Rijn, waar het dal smal is en de heuvels steil en met wijnstokken begroeid. Door dit hele dal loopt een fietspad, soms direct langs de weg of het spoor, soms er even los van onder langs de Rijn. De kwaliteit is zeer wisselend, het is voortdurend oppassen voor hobbels en gaten. En voor tegenliggers, er wordt hier veel gefietst en het pad is 2-richting. Overal op de heuvels staan spannende burchten, en er vaart van alles over de Rijn, we komen ogen te kort!

Het schiet nu beter op , ondanks het feit dat de wind nu doorgedraaid is naar het noorden, en dus nog steeds tégen is. De volgende pauze houden we in St. Goar, met uitzicht op de zwaar overschatte Lorelei. Pjotr´s favoriete Duitse gedicht staat er op de muur, hij maakt er een foto van. Heel langzaam warmt het wat op en kan er een trui uit, en even later zelfs ook de sokken.

Aan het eind van de middag scheuren we door Koblenz heen. We vinden de camping vlot, hij ligt heel mooi aan de Moezel en Rijn precies bij de Deutsche Eck, met uitzicht op een grotesk ruiterstandbeeld van Wilhelm I. De stad en de camping bereiden zich voor op Die Rhein in Flammen, een festijn dat zaterdag zal plaatsvinden. In de stad worden heel veel biertenten opgebouwd, de camping staat stampvol.

We mogen een plekje uitzoeken op de tentenwei, die belachelijk vol staat. Nou ja, het moet maar voor een nachtje. We koken weer eens, pannenkoeken voor de kids, tortellini voor P&P. Als alles op is vallen de eerste druppels.

Afwassen lukt niet: er staat een file met vuilevaatdragers, de voorzieningen zijn duidelijk niet berekend op deze drukte. Rond 22.30 begint de soundcheck van de enorme installaties aan de overkant, wat een goed idee... Tot onze verbazing is het die nacht rustig op de camping en slapen we prima.