Ponte d'Arbia - San Quirico d'Orcia

24 september 2022 - Buonconvento, Italië

Zaterdag

27,4 km, 815 hoogtemeters, top 415 meter

Gisteravond gegeten in het enige restaurant in het dorp, dat aan de andere kant van een smalle brug lag waar gevaarlijk hard overheen gescheurd werd. Zoals je ziet hebben we ook dat weer overleefd.

In het restaurant troffen we Mike en Debbie weer. We wilden graag met hen eten, maar tafels aan elkaar schuiven mocht om onduidelijke redenen niet, dus keken we naar elkaar vanuit de verte en stak er af en toe iemand over voor een praatje. M&D zaten in een hostel samen met de zeer flamboyante Zwitserse Francesca, die al 12 jaar aan het pelgrimeren is. Toen we de bordjes leeg hadden, hebben we de stoelen toch aangeschoven bij hun tafel en nog een genoeglijk uur beleefd. Quote van de avond: I don't drink alcohol, I Just drink wine.

Mogelijk treffen we elkaar nog in Rome, nu scheiden zich onze wegen omdat M&D voor morgen geen onderdak konden vinden in San Quirico en daarom gelijk doorgaan, meeliftend met een auto, naar Radicofani. Wij hebben wel onderdak in San Quirico, maar wel erg duur.

Francesca gaat terug naar Siena om daarna door te steken naar Assisi en vervolgens de Via di Francesco, daar is het allemaal wat pelgrimvriendelijker. We zitten hier in een erg chic/duur deel van Toscane en de goedkopere pelgrimhostels worden 'misbruikt' door gewone toeristen die van tevoren kunnen boeken en zo de pelgrims voor zijn.

So wie so lijkt de Francigena hier vooral deel uit te maken van de toeristische marketingmix, en vormen pelgrims vooral een bron van inkomsten. Ostello's zijn, als je een tweepersoons kamer wilt, nauwelijks goedkoper dan hotels of B&Bs.

Pelgrimsmenus zie je, in ieder geval hier in Toscane, nauwelijks. Bij restaurants staat weliswaar 'pilgrims welcome' maar daar blijft het bij, 's avonds aanschuiven kan vaak alleen als je gereserveerd hebt, dat vraagt wel een zeer vooruitziende blik van de pelgrim.

We vangen vanochtend nog een glimp op van de 4 Italiaanse dames die de andere 2 kamers van de B&B bezetten en die ook de Francigena lopen, ze zaten gisteren ook in het restaurant.

Rond 8 uur vertrekken we. Nog een keertje over die gevaarlijke brug en dan mogen we van de drukke weg af. We lopen bijna de hele ochtend over strade bianche met uitzicht over de Toscaanse heuvels en zicht op Montalcino. We halen onze 'huisgenoten' van vannacht in, en ook een Amerikaanse uit Minnesota die ook naar Rome loopt. Verder is het lekker rustig, met af en toe stofhappen als er iets gemotoriseerds passeert.

We doorkruisen Buonconvento, een schattig middeleeuws stadje. Het is een uur of 9, het wordt net wakker en de markt wordt opgebouwd. We hebben nog geen behoefte aan pauze en kopen er alleen wat druiven.

Het is een belangrijk wijngebied hier, de Brunello di Montalcino komt hier o.a. vandaan, dus we lopen veel door wijngaarden met bordjes die verwijzen naar wijngoederen waar je kunt proeven & kopen. Bij wijngoed Caparzo hebben ze een pelgrimsaanbieding: glas wijn, flesje water en een broodje voor €8. Nieuwsgierig proberen we dat. We krijgen een glas van hun allergoedkoopste wijn en twee sneden brood met wat salami ertussen, nogal minimalistisch dus. Ik maak een praatje met een Italiaan uit Turijn die half Spaans praat, we zijn het er over eens dat je in Piemonte beter kunt eten dan in Toscane.

We lopen door naar Torrenieri voor een warme lunch. Die eten we in een dorpsosteria waar alle alleenstaande mannen ieder aan een eigen tafeltje zitten te eten. Het eten is eenvoudig en goed. Pjotr drinkt er wijn bij, zijn 2e glas vandaag. We wennen verontrustend goed aan alcohol, samen een fles leegdrinken gaat moeiteloos. Dat is wel eens anders geweest, onze conditie is duidelijk verbeterd 😉.

Na de lunch hebben we nog 7 km te gaan. Ik app onze gastvrouw of we vóór 4 uur kunnen inchecken, we willen de regen vóór blijven.

Het eerste deel van de laatste 7 km gaat over een asfaltweg. Het is er niet druk, en wat er rijdt rijdt zo hard dat het snel voorbij is. Het is vanochtend steeds grijzer geworden. In de verte, en zeker rond de monte Amiata, zagen we donkere wolken hangen. Die hebben ons nu bereikt en het begint te regenen. We doen rap de regenjassen aan: we weten dat het voorlopig niet meer droog wordt. Regenbroeken doen we niet, daar is het niet koud genoeg voor.

We spetteren verder over de weg, en mogen er even verderop vanaf om een zandweg door de olijfgaarden te volgen, beter. Het plenst flink door, waterstroompjes komen ons tegemoet in de klim en achtervolgen ons in de afdaling. Altijd mooi, stromend water, zelfs nu.

Pjotr wordt nat omdat hij zijn capuchon niet op heeft en er ergens water bij hem naar binnen stroomt, ik krijg alleen natte benen en voeten. We soppen door San Quirico, uit onze ooghoeken zien we een paar erg oude Romaanse kerken, die gaan vrees ik niet de aandacht krijgen die ze verdienen.

Het is even na half vier en we hebben er alweer een lange etappe met veel hoogtemeters op zitten. We hebben 'm weer moeiteloos gelopen. Ons tempo ligt hoog en de hoogtemeters voelen we eigenlijk niet eens.

We vinden B&B Locanda del Sorriso vlot. We krijgen een grote kamer en heel grote badkamer en druipen er alles onder. De jassen en broeken druipen, uit de schoenen loopt water, er staan plassen in de rugzakken die weglekken, het is al gauw een kliederboel. Er liggen gelukkig veel handdoeken, een paar degraderen er tot dweil.

Alle natte kleren mogen in het bad waar we in douchen voor de eerste spoelbeurten en gaan daarna nog een keertje stuk voor stuk door de handen in de wasbak. Pjotr spant het onvolprezen waslijntje in de badkamer en drogen maar. Wat niet droog wordt gaan we morgenvroeg met de föhn te lijf.

Ik zet koppen thee in de ruime keuken en dan zitten we om 5 uur met de pyjama's aan en een kopje thee in bed, hoe avontuurlijk!

Morgen lopen we een etappe van meer dan 30 km en meer dan 1000 hoogtemeters zonder voorzieningen onderweg en met waarschijnlijk de hele dag regen, alle ingrediënten voor heroïek zijn dus aanwezig!

1. Carola:
    24 september 2022
    Je t-shirt doet t nog zo te zien...
  2. Atie Monni:
    24 september 2022
    Wij zitten hier (in Sardinië) in zwaar onweer, terwijl het gisteren nog prachtig strandweer was.
    Veel succes morgen!
  3. Petra:
    Oei...succes morgen!
  4. Sophie Verbong Strijbos:
    24 september 2022
    Heel veel sukses morgen voor de 30 km etappe en de 1000 hoogtemeters Zonder de nodige voorzieningen en dan ook nog veel regen Toi Toi Toi.
  5. Nico Berghuis:
    25 september 2022
    En zondag ook nog verkiezingen, het kan niet op! Succes weer!