Levens - Nice

4 augustus 2022 - Nice, Frankrijk

Donderdag

27,8 km, 612 hoogtemeters, 1130m gedaald top 731m

We eten prima en voor een goede prijs in hotel Le Vigneraie. Apart hotel wel: van buiten ziet het er best posh uit, binnen is het een beetje verlopen aan het raken. Zowel het diner als het ontbijt worden gerund door een vriendelijke en energieke jongeman. Het diner is prima en het ontbijt ook. Ik slaap als een blok, Pjotr wordt wakker van aso bovenburen die na middernacht thuiskomen en een onnodige hoop herrie schoppen.

Rond 7.45 beginnen we aan onze laatste etappe tot Nice, etappe nr 87 op dag 103 is dat. We lopen Levens uit via le Grand Pré, een groot groen veld midden in het dorp dat een bijzondere ecologie schijnt te hebben. We zien er ook een circustent staan, dat is niet de eerste die we zien, Frankrijk lijkt een heuse circuscultuur te hebben.

Na de Pré volgt een stukje klimmen door wonderlijk terrein: ruwe paden, zand, dennen, het heeft iets duinachtigs en iets rommeligs.

Er komen een paar rugzakkers van de andere kant, het blijken jonge Belgen die de Alpen van zuid naar noord gaan doorkruisen.  Ze kamperen in een hangmat, op mijn vraag hoe ze dat boven de boomgrens willen gaan doen, komt de veelgehoorde, en ook door ons veelgebruikte, uitspraak: 'we zien wel'. We waarschuwen hen voor de omleidingen en de lange tocht tussen Utelle en St. Dalmas. Ze lijken niet al te best voorbereid: ze hebben alleen een grove kaart en moeten de kaart van Frankrijk nog een keertje Osmand downloaden. Nou, succes met de franse Wifi. Ach, ook zij zullen het wel redden uiteindelijk. De jongeman heeft een Ville de Nice pet op (ja Maartje, dezelfde!) eens kijken of wij die ook kunnen bemachtigen.

We klimmen nog wat verder en dalen dan af naar Aspremont, waar we een heerlijke cola drinken (met ijs en citroen) en koud water bijtanken.

Dan volgt de laatste klim van de hele route, over mont Chauve. Het is een geleidelijke klim over een stenig pad, goed te doen, mede dankzij het windje dat er staat en de scherpe randjes van de hitte afhaalt. Onder ons zien we steeds meer bebouwing,  bij veel huizen verraadt een blauwe rechthoek een privezwembad.

De afdaling is nog wat steniger en behoorlijk lang, we moeten tenslotte naar zeeniveau.

We hebben de hele tijd zicht op die zee, hij is echter nog best ver weg. We lunchen tussen olijfbomen. Het stokbrood dat ik gisteren kocht is nauwelijks weg te krijgen, met het laatste beetje, inmiddels gistende, jam lukt het nog net, met worst echter niet. We scheuren het dan maar in stukjes voor de locale fauna. We drinken weer heel wat af, en zijn blij met een waterpunt vlak voor we de bebouwde kom van Nice in lopen.

We lopen 2 uur door de buitenwijken en de binnenstad van Nice, onderbroken door nog een colapauze. Het is 32 graden, maar in de schaduw trekken we het best. Het officiële eindpunt van de GR5, op een vaag plein zonder verdere aanduiding, missen we. Dat neemt ook niemand serieus.

Om 16.15 uur bereikten we de Middellandse Zee, wauw! Pjotr vraagt een bevallige jongedame onze finishfoto te maken en dat doet ze bekwaam. We pellen onze drijfnatte kleren af en vervangen die door zwemkleren. Oh, wat een heerlijke duik in zee is dat! En fijn, die koude douches op het strand, het zeewater is 29 graden dus dat koelt nauwelijk af.

Na een uurtje is het tijd om verder te gaan: anders verbranden we en ons logeeradres is nog eens ruim 5 km verderop. We lopen langs de Tourist Information voor een pelgrimsstempel (nooit van gehoord) en een GR5 souvenir (ook nooit van gehoord). Jammer dan.

Een paar kilometer langs de boulevard des Anglais, de bocht om bij de haven en dan nog 2 km verder een wijk in. Bij een super wat ontbijtspullen voor morgen gehaald en dan het irritantste deel van de dag: het appartementengebouw waar ons logeeradres zit vinden en binnenkomen. Toch weer de gastheer bellen, ja, ik kom eraan, en we zijn binnen. We hebben een slaapkamer met eigen badkamer en airco, best oké.

Rap douchen en weer de deur uit om te eten. Dat valt niet mee, het gekozen restaurant is dicht, een andere optie is vol en niet te vermurwen er een tafeltje bij te schuiven. We sjokken verder naar een Indiaas restaurant en eten daar mwah. Champagne hebben ze niet, dus die gaan we morgen drinken, als het even kan bij La Victoire, Nico!

Hiermee eindigt ons verhaal over de GR5.  We hebben besloten  tot eind augustus hier in de omgeving te gaan kamperen. Daar gaan we niet over bloggen: dat wordt een standaard kampeervakantie. Ik ben van plan nog ergens één terugblikblog te schrijven, en als je vragen hebt kun je die in de reacties op deze dag stellen. Als we de wandeldraad oppakken Richting Rome hervatten we de blog weer.

Dus: wordt vervolgd.....

1. Monique Rippen:
    4 augustus 2022
    Geweldig wat een prestatie èn opluchting dat jullie nu veilig in Nice zijn!! 👍😘
  2. Lian:
    4 augustus 2022
    Wat zal dat een fijne duik geweest zijn!
  3. Christel:
    4 augustus 2022
    Wat een prachtige lach op jullie gezicht! Even tijd om te beseffen wat jullie gedaan hebben. Enjoy jullie Nice-Time!
  4. Nico Berghuis:
    4 augustus 2022
    Geniet van dat fantastisch moment, toppie, ik hoor graag hoe het verder gaat, maar wens jullie vooral je voldoening, succes, resultaat!
  5. Anne van Tuinen:
    4 augustus 2022
    Wat heerlijk. De Middellandse zee bereikt. Hoop dat het goed toeven is voor jullie.
  6. Atie Monni:
    4 augustus 2022
    Wat heerlijk daar aan te komen en dan z'on duik te nemen. De Alpen overwonnen!
  7. Aura:
    4 augustus 2022
    Fantastische prestatie. Geniet van de zee en even geen geklim.
  8. Jolanda Hoeijmakers:
    4 augustus 2022
    Trots op jullie wat een knappe prestatie!! En heerlijk die duik in zee. Ga maar lekker genieten, de verhalen en mooie foto's ga ik wel missen.
    Maar wordt vervolgd....
    Veel plezier in Nice en omgeving!!
    😘🥂 En groetjes van Geert en mij!!
  9. Anja:
    Top hoor! 💪💪💪
    Geniet ervan en ik wacht vol spanning af op de vervolgverhalen.
  10. Lyset:
    4 augustus 2022
    Chapeau!! Echt heel knap hoor.
    Oef… nu komen de zware dagen voor ons als lezer… een zwart gat… geen dagelijkse updates… 😳😍
  11. Sophie Verbong Strijbos:
    4 augustus 2022
    Wat een prestatie Toppie. En tot eind augustus genieten van een welverdiende vakantie op een heel andere manier waar ook jullie weer veel ervaring opdoen.
    Veel plezier en geniet ervan

Lieve groet je tante uit Velden.Sophie🙋‍♀️
  12. Marjo en Huub:
    Chapeau!!
    Mooi plaatje van een mooi stel zo met de wandel/ tentstokken aan de middellandse zee😊 geniet van jullie welverdiende tussenstop!
  13. Carola:
    4 augustus 2022
    Wat een top prestatie hebben jullie geleverd! Ik ga het dagelijkse blog missen! Geniet van Nice en omgeving, ik lees wel als jullie de draad weer oppakken. Liefs, Carola
  14. Judith:
    5 augustus 2022
    Bravo! Veel plezier met jullie dik verdiende vakantie en ik ben zeer benieuwd naar jullie volgende avonturen.
  15. Jacqueline:
    5 augustus 2022
    Gefeliciteerd en bravo 👏🏻👏🏻!
    Fijne kampeerdagen en tot eind augustus, dan lees ik graag weer met jullie mee!
  16. Jule:
    5 augustus 2022
    Geweldig wat jullie gepresteerd hebben! Ik ga jullie dagelijkse verhalen missen! Een heel fijne vakantie gewenst!
  17. Nellie:
    5 augustus 2022
    En nu anders genieten dan klimmen en klauteren dit is wel verdient .
  18. Inez Schreurs:
    5 augustus 2022
    Ik zal jullie dagelijkse verhalen missen. Een fantastische tocht die jullie tot nu toe gemaakt hebben en ik verheug me alweer op het vervolg. Jammer dat het zo bloedheet is daar maar wat meer de hoogte in zal dat misschien wel mee vallen. Een heerlijke, ontspannen maand wens ik jullie.
  19. Els:
    5 augustus 2022
    Mooi (tijdelijk) eindpunt! Fijne vakantie!!!
  20. Mirelle Voskes:
    5 augustus 2022
    Geweldig gedaan zeg!! Dat zal een heerlijk gevoel geven! Geniet van jullie welverdiende ‘standaard’ kampeervakantie 😉 en ik kijk uit naar het vervolg van jullie blog!
    Liefs, Mirelle
  21. Angelien:
    5 augustus 2022
    Goed gedaan! Nu even je zinnen zetten op rust en geen moeten. Geniet ervan!
  22. Lian:
    6 augustus 2022
    Even een kampeervakantie tussendoor in deze omgeving is ook niet verkeerd hoor! Geniet ervan.
  23. Marjolijn Boeren:
    6 augustus 2022
    Lekker verder genieten!
    Ik kijk er naar uit de verhalen te lezen als de tocht weer opgepakt wordt.
  24. Marlies van den Munckhof:
    7 augustus 2022
    Proficiat met het bereiken van Nice, wat ‘n prachtige prestatie en wat was ‘t mooi om jullie avonturen te lezen!
    Nu een welverdiende rustperiode, gewoon even lekker vakantie vieren!
    Jullie dagelijkse updates gaan we missen, we zijn benieuwd hoe jullie avontuur na deze welverdiende pauze verdergaat!
    Liefs, Marlies en André
  25. Stephan:
    8 augustus 2022
    Super dat jullie zón mooie tocht gehad hebben, en dat we die mee konden lezen, ga genieten van de vakantie daar !
  26. Lida van der Himst:
    8 augustus 2022
    Fijn aangekomen op jullie voorlopige eindpunt! Hele prestatie! Fijne vakantie!
  27. Marlo:
    8 augustus 2022
    Welverdiende rust! Wat een topprestatie en fantastische ervaring. Benieuwd naar het vervolg!
  28. Marc Boerboom:
    9 augustus 2022
    Wat een prestatie en belevenis, geniet van de vakantie. Wij zijn al geweest. Groetjes Marc, Diane en de kinderen.
  29. Alex Kroezen:
    10 augustus 2022
    Geweldige prestatie, prachtig. Nu genieten van jullie terechte vakantie.
  30. Aura:
    13 augustus 2022
    Nu even lekker ontspannen.
    Ik mis jullie dagelijkse verhalen. Was echt genieten. Hele fijne vakantie samen. Groet, Aura
  31. Cristel Poortenaar:
    13 augustus 2022
    Wat een prestatie, top! En ontzettend leuk om jullie reis op deze manier te volgen.