Les Hopitaux Neufs - Mouthe

15 juni 2022 - Mouthe, Frankrijk

Woensdag

22,9 km, 742 hoogtemeters, top 1463

Tot onze verbazing hebben we redelijk geslapen. Toen het donker werd gingen er namelijk enorme oranje lampen aan op de camping en de weg erboven. Het leek alsof we op een parkeerplaats lagen. Pjotr heeft goed geslapen omdat hij zo moe was, ik omdat ik een oogmaskertje had tegen het licht. Onze tent is bepaald niet lichtdicht, dus we hebben wel vaker last van lampen.

Even na achten verlaten we de camping. Fijn dat-ie er was maar niet bepaald een plek om langer dan noodzakelijk te verblijven.

De dag begint met een stevige klim, en we hebben de eerste weiden amper bereikt als we belaagd worden door steeklustige vliegbeesten. Vooral Pjotr wordt flink te grazen genomen. Rap duiken we de DEET op, daar hebben ze niet van terug.

De berg die we beklimmen, le Morond, is een echte wintersportberg: overal liften en wegwijzers naar pistes. De GR5 is minder zorgvuldig bewegwijzerd hier, dus we lopen deels op Pjotr's gpx. Die maakt echter geen onderscheid tussen wandelpaden en mountainbiketrails, wat hier en daar leidt tot  uh, interessante paadjes met heel veel bochtjes.

Al snel komen we de haasje-over Fransen weer tegen. We maken maar eens kennis: ze heten Maurice en Sylvie en lopen de Grande Traversee de Jura (GTJ). We maken ook meteen kennis met Fanfan, die ook de GTJ loopt. We gaan allemaal naar Mouthe, maar zij kamperen niet.

Boven op de Morond kijken we even rond: het uitzicht is in principe prachtig en je zou (alweer) de Mont Blanc kunnen zien maar niet vandaag, want het is knap heiig. Met moeite zien we de contouren van de Alpen in de verte. Lac Leman is wel goed te zien, daar denken we zaterdag aan te komen.

Het pad loopt langs heel diepe afgronden met witte rotsen, het ziet er spectaculair uit en je kunt er vanaf vallen zoals blijkt uit verschillende monumentjes.

Na een afdalinkje naar een meertje klimmen we, van de route af nog even extra door naar Le Mont d'Or (1463), een nieuw hoogstepunt!

We lunchen in de afdaling in een weiland en zijn allebei al knap moe. Het is warm en we hebben nog maar weinig water. Er is niks verderop, een restaurant en buvette zijn dicht op woensdag en huizen zijn er ook niet. We zijn blij als we een huisje met auto's erbij zien, daar kunnen we vast om water vragen. We zijn nog veel blijer als dat het buvette blijkt te zijn dat vandaag toch open is. Ouverture exceptionel? Dat mag ook wel eens een keertje. Pjotr krijgt de laatste koude cola, voor mij wordt het koude Schweppes, we delen eerlijk. Een grote fles Pellegrino met prik gaat mee voor de laatste 10 kms. Zonder deze buvette waren dat dorstige kms geworden....

Weiden wisselen af met bossen, zon met schaduw, dalen met toch nog even stijgen, bospad met asfalt en zo rijgen de laatste kms zich aaneen. In de allerlaatste kilometer komen we langs de bron  van de Doubs, een prachtig plekje en een mooie afsluiting van deze door de warmte weer een pittige wandeldag.

Vanaf ons kampeerplekje op camping Sources du Doubs hebben we zo'n beetje zicht op de Doubs. Dit is de eerste camping met een skilift: net als de vorige is deze minstens zo zeer ingericht op winterkamperen als op de zomer. De campers staan op schaduwloze asfaltplekjes te bakken, wij staan in het zachte gras in de halfschaduw tussen het groen. Voor €9,10, dit is de goedkoopste camping tot nu toe.

Helaas is het restaurant bij de camping gesloten op woensdag, en ligt het dorp weer ruim 2 km verderop, rusten is er dus nog niet bij. In de warme avondzon lopen we langs de Doubs naar het enige open restaurant waar we het laatste niet gereserveerde plekje buiten bemachtigen.  We begroeten er Maurice en Silvy voor de laatste keer: hun route loopt morgen anders.

Het eten is besteld, er staat koud bier voor ons, ff pauze!

1. Atie Monni:
    15 juni 2022
    Jullie krijgen kleur op de snoet, je kan zien dat het warm is!
  2. Sophie Verbong Strijbos:
    15 juni 2022
    Ha Petra en Pjotr...Voor jullie beide een goede nachtrust😴 zodat de vermoeidheid voor morgen plaats heeft gemaakt voor jullie verdere voetreis naar ROME .geweldig mooi
    hoe jullie kanjers dit allemaal delen met de mensen die jullie lief zijn en van beide kanten hier zo van genieten ga zo door.

Lieve groet Sophie 🙋‍♀️