Le Vieux Châteleu - Pontarlier

13 juni 2022 - Les Alliés, Frankrijk

Maandag

Afstand 24,4 km, hoogtemeters 542 meter, top 1213 meter

Het avondeten bleek een vast demipensionmenu te zijn met stoere winterkost: smakelijke champignonragout met lekker brood, een zware aardappelschotel met spekjes en enorme plakken rauwe ham, die ik net weet te vermijden door de vegetariërkaart te spelen. Ter vervanging krijg ik nog wat meer paddestoelenragout en een blik opgewarmde haricots verts, waar we met z'n vieren van eten.

Het is gezellig met Kees en Rita, fijn om af en toe een poosje met gelijkgestemde zielen op te trekken. Morgen scheiden zich onze wegen: onze etappes zijn hier wat langer dan die van hen.

De ferme ligt op 1200m, zo hoog hebben we nog niet eerder geslapen. Het uitzicht vanuit onze moestuincamping is geweldig, helaas vergeten we een foto te maken. We slapen er heerlijk, het is er stil en de warmste (!) nacht tot nu toe, we hebben de slaapzakken nauwelijks nodig. De maan staat als een grote schijnwerper op de tent maar zelfs daar heb ik niks van gemerkt.

'S ochtends blijkt de tent, en meer nog Pjotr's sandalen, gekoloniseerd te zijn door slakken in allerlei maten. We ontbijten zonder haast met Rita en Kees in de ferme en na alle slakken zorgvuldig verwijderd te hebben vertrekken we pas om half tien.

Het is heerlijk weer, zonnig en fris. De paden zijn prima en de uitzichten fantastisch. We lopen richting steile rotswanden en klimmen langs de voet daarvan omhoog. We kunnen merken dat we goed geslapen hebben, we voelen ons fit en energiek. De route is prachtig vandaag, de bossen zijn groener dan groen, de lucht blauwer dan blauw en eindeloos veel bloemen bloeien in allerlei kleuren. Overal zijn boeren aan het hooien, waar geen bloemen meer staan ruikt het naar vers gemaaid gras.

Pas na ruim 9 km pauzeren we voor het eerst aan de rand van een weide-dal met klingelende koeien en bloeiende gentianen. De Fransen die ook in de ferme logeerden halen ons in, we doen haasje-over vandaag.

We dalen af door een bos met naast ons een rivierbeddinkje en lunchen op een picknickplek in Les Allies waar de Fransen ons weer inhalen. Zij lopen de Grande Traversee de Jura, die voor een groot deel gelijk loopt met de GR5.

Tijdens de lunch check ik of de camping in Mouthe wel open is (ja) en regel ik alvast een kampeerplek bij een gite voor vrijdag. Die voor donderdag stuur ik een mail, en dan is het wel weer even onder controle voor komende week.

We trekken verder door een lang dal met weiden en aan weerszijden op de toppen bossen. Soms lopen we over een klein asfaltweggetje op de flank van het dal, soms een stukje door het hoger gelegen bos. Er gaat rust uit van dit landschap, we genieten er volop van.

Rond half 5 bereiken we camping Le Larmont bij (helaas niet in) Pontarlier. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen spontaan een glaasje grenadine om bij te komen. Ze hebben er een mooie stempel voor in ons pelgrimspaspoort. We gaan tegenover de plek van Linda staan, we herkennen haar tent & stokken.

Enne, Inez, nee, er zijn nog geen momenten geweest waarop we 'verschrikkelijk balen'. Tot nu toe zit alles geweldig mee: mooi weer, geen fysieke ellende, onze uitrusting voldoet super, de route is bijna altijd de moeite waard, en een komen allemaal aardige mensen tegen. Het is puzzelen om de logistiek rond te krijgen maar ook dat lukt tot nu toe, soms met enige moeite, elke keer. We prijzen ons gelukkig!

1. Carola:
    13 juni 2022
    Leuk weer te lezen, en fijn dat t mee zit tot nu toe. En het puzzelen van de logistiek is de charme, toch? Zou jammer zijn als een reisbureau dat voor jullie gedaan had 🤔
  2. Mariël:
    13 juni 2022
    Hoewel ik nog niet eerder gereageerd heb, lees ik iedere dag met veel plezier jullie verhalen en geniet ik van de mooie foto's/video's!
    Heel veel succes en plezier tijdens jullie tocht!
  3. Inez Schreurs:
    13 juni 2022
    Geweldig, Petra en Pjotr. Ik verheug me op de komende 2000 - 24,4 km. Et... une bonne continuation.
  4. William de Kaste:
    15 juni 2022
    Geweldige foto's en leuke verhalen :)