La Storta - Rome

3 oktober 2022 - Rome, Vaticaanstad

Maandag

26,1 km, 326 hoogtemeters, top 167 meter

Gisteravond gegeten bij de pizzeria op de hoek. Het was er helemaal vol, goed dat ik gereserveerd had. Vanochtend mail van Marco: we gaan vanavond uit eten met een aantal mensen van de groep waar we 2 jaar geleden mee gewandeld hebben in Molise. Superleuk, een soort van ontvangstcomité!

Voorzichtig trek ik voor de laatste keer mijn rode T-shirt aan, hij gaat het halen!

Italiaans ontbijten in de B&B en daarna snel ontsnapt uit dit naargeestige oord. De kamer voelde als een combi tussen een ziekenhuiskamer (want extreem schoon en wit) en een kerker (want geen daglicht en benauwd), de neurotische eigenaar droeg niet bij aan ontspanning. Ik had te doen met de man, hij droop van de stress en had het iets te druk met ontsmetten.

De laatste loodjes van de Francigena zijn niet de lekkerste. Kilometers lang lopen we langs het razende verkeer van de Via Cassia, over wat hier doorgaat voor stoepen: hobbelige tegel- of asfaltstroken bewoond door groezelig onkruid en bezaaid met afval. En dan heb je nog geluk: soms is die stoep er niet eens en wordt je geacht door de berm te strompelen.

Na La Giuliania mogen we een park in gelukkig. Daar heeft een flinke brand gewoed, na de verbrande stompen lopen we over kleine paadjes, eerst tussen metershoge braamstrukken aan weerszijden, dan gelukkig door opener gebied. We halen de Schotse en Ierse mevrouwen in, de Engelse meneer is vooruitgelopen omdat zijn vrouw in Rome op hem wacht. Ze hebben niks om mee te navigeren en moeten het van de bewegwijzering van de VF zelf hebben. Die is in stedelijk gebied niet altijd even duidelijk, ik hoop dat ze het gaan redden. Yep, ze redden het, ze komen net voorbij.

Even verderop zit het Italiaanse stel dat we al eerder gezien hebben te pauzeren, buon cammino!

Na het park bereiken we de Via Trionfale, een soort Via Gladiola voor thuiskomende Romeinse legers. Hier heeft Caesar dus gevierd dat hij alles tot zo'n beetje Utrecht veroverd had. Nu is het enkel een drukke weg.

We lunchen bij een café met lekkere panini en zien alle goede wensen voor de laatste kilometers: dank jullie wel!

Even verderop gaan we het Monte Mario park in, een flinke heuvel en natuurreservaat. Het gaat er aardig omhoog en uiteindelijk heb je fantastisch uitzicht over Rome en op de St. Pieter. De Italianen zitten er ook. Ze komen uit Tirol, de vrouw spreekt daarom ook goed Duits, we maken een praatje terwijl we van het uitzicht genieten. Dan het park uit en de stad in, recht op de St. Pieter af. Het wordt steeds drukker met toeristen ook.

En dan zijn we op het grote plein van de St. Pieter, bestemming bereikt. Onwerkelijk wel. Pjotr vraagt een man of hij een foto van ons wil maken. Nee. Vreemde plek om de eerste nee op de hele reis te krijgen.... Een jongedame zegt gelukkig ja. We zien een paar andere pelgrims zitten. Eén ervan is een energieke Duitser die in 2 maanden van Hamburg hierheen is gelopen, via o.a. Wenen, zo'n 45 km per dag lopend, je hebt bikkels en überbikkels!

Hij maakt nog wat foto's van ons en legt uit hoe we de rij voor de St. Pieter morgen kunnen skippen.

We zijn er nog niet: het klooster van de zusters van Virgen del Pilar waar we logeren ligt nog wat verder- en hogerop. Door verrassend rustige straten en een mooi park klimmen we verder en verder, blij als we er zijn. De zusters ontvangen ons supervriendelijk, zeker als blijkt dat we een beetje Italiaans spreken. We krijgen een luxe kamer aan een groen park met waanzinnig uitzicht over Rome, tot aan de Abruzzen in de verte toe. Halsbandparkieten vliegen kwetterend langs het open raam (met hor!) en doen zich tegoed aan sinaasappels in de bomen.

Morgen volgt de laatste reisblog: dan halen we ons testimonium. Later (geen idee wanneer) volgt een allerlaatste terugblikblog, mocht je nog vragen hebben, dan beantwoorden we die daar graag.

We hebben nog 4 volle dagen in een zomers Rome, dan een weekendje bij Lida, en maandag treinen we naar huis. Zo, nu douchen en wennen aan het idee dat de wandeling erop zit....

1. Jolanda Hoeijmakers:
    3 oktober 2022
    Joehoe, gefeliciteerd wat een mooi avontuur hebben jullie beleeft!! We horen de verhalen snel een keertje bij de koffie in Molenhoek!! En dat rode shirt moet je maar inlijsten!!
    Gefeliciteerd en tot snel een keertje!!!👌🥂🎊🥇🏆
  2. Christel:
    3 oktober 2022
    Wow wat knap, goed, bijzonder, wat een doorzettingsvermogen, wat een prestatie!! Nu even beseffen wat jullie hebben gedaan. Proost!
  3. Atie Monni:
    3 oktober 2022
    Die Via Triomfale moet voor jullie als een overwinning gevoeld hebben, stel ik me voor...
    Complimenti!!!
  4. Janita:
    3 oktober 2022
    Fantastisch!! Wat een mooie voetreis. Ik heb enorm meegenoten dus ook ik zal een beetje moeten afkicken van de dagelijkse update. Geniet daar nog de komende dagen en een goede thuisreis gewenst!
  5. Nina Cocco:
    3 oktober 2022
    Gefeliciteerd!!! 👍🥳🥂 En inderdaad bizar en onwerkelijk dat het er dan opeens op zit. Echt zo knap en bijzonder wat jullie gedaan hebben. Diep respect!
    Ook voor de volgers wennen 😉 (de digitale discipelen). Wat moeten we nu lezen? 😁
    Veel plezier nog in Rome en sterkte met de ontwenningsverschijnselen. En daarna een hele goede reis terug en een fijn thuiskomen!
  6. Andrea Wolse:
    3 oktober 2022
    Wat een geweldige prestatie! Gefeliciteerd. Vol bewondering hoe jullie deze reis hebben geleefd en gedeeld. En fantastisch dat we jullie via deze blog mochten volgen (gaat wel even wennen worden...geen dagelijkse blog meer om te lezen).
    Geniet nog van Rome en een hele goede terugreis!
  7. Petra:
    🏁🏁🏁🏁
  8. Marlies van den Munckhof:
    3 oktober 2022
    Gefeliciteerd met deze topprestatie 🥳🎈👍😘!!!
    Geniet van ‘n paar mooie dagen in Rome en kom veilig weer thuis!
    Ik zal jullie dagelijkse verhalen echt missen …
    Benieuwd wat jullie met de rest van het sabbatical gaan doen 😉😊😁!
  9. Nel en Jos:
    3 oktober 2022
    Gefeliciteerd!! Wat een Topprestatie! Wij hebben genoten van jullie verhalen,foto s en filmpjes echt geweldig.
    Geniet van de dagen in Rome☀️! Wij proosten op jullie!!🥂🍾
    Goede reis terug en welkom weer in Nederland!!💐
  10. Lida van der Himst:
    3 oktober 2022
    Jullie zijn er! Wat geweldig! Ik wou net schrijven 'en nu de Viale dei Gladiatori', maar jullie hebben de Via Trionfale al gehad! 🏛💐💐💐 Net zo goed 😘😘
    Wij wensen jullie een fijne week in Rome!
  11. Nellie:
    3 oktober 2022
    Jullie horen bij de bikkels geweldig gedaan rn nu nagenieten in Rome . Dan naar huis en als jullie gewend zijn zie ons wel weer.
  12. Inez Schreurs:
    3 oktober 2022
    Doel bereikt. Super! Opde een of andere manier had ik het idee dat jullie er wat anders in stonden na de augustus stop. Ben benieuwd of dat klopt.
    Geniet nog van jullie laatste dagen en wel thuis
  13. Marco di Bologna:
    Bravissimi!!
    Bellissimo viaggio, augurissimi!!
  14. Nico Berghuis:
    3 oktober 2022
    Toppie, ben diep onder de indruk van jullie tocht, jullie doorzetten, de mooie avonturen onderweg, wat een fantastische belevenis, als een heerlijk vervolgverhaal beschreven, ook om thuis op de bank of nu in de caravan in Drenthe mee te beleven, dankjewel dat ik het mocht meemaken, geniet van jullie dagen in Rome, goede reis terug en tot ziens!
  15. Sophie Verbong Strijbos:
    3 oktober 2022
    Toppie wat een prestatie met dit behaalde doel een felicitatie waard .en hartstikke bedankt voor t mee genieten dmv de uitstekend mooie reisblog die jullie dagelijks voor de volgers maakten.
    Geniet komende dagen van het mooie ROME .
    En het weekend bij Lida en vooral een goede terug treinreis en WELKOM THUIS in Molenhoek

Lieve groet uit Velden Mieke Esther en je Tante. ( Sophie )
  16. Jule:
    3 oktober 2022
    Van harte gefeliciteerd met deze fantastische prestatie! Ik heb jullie met veel bewondering en zeker zoveel plezier gevolgd. Heel bijzonder! Ik hoop dat jullie genieten in Rome en wens jullie een goede reis terug. Tot gauw!
  17. Anne van Tuinen:
    3 oktober 2022
    Wat onwerkelijk en tegelijkertijd geweldig dat jullie de tocht hebben volbracht, jullie zijn een super wandelteam met z'n twee. Geniet van Rome nu die vervelende kilometers waarin je de stad nadert, achter je ligt. En wat een knurft die jullie niet op de foto wilde zetten..Ongelofelijk.

Ciau Anne
  18. Lyset:
    3 oktober 2022
    Echt niet normaal knap dit!! Gefeliciteerd.

Enorm bedankt voor het inkijkje in jullie wandelend leven!
  19. Marjolijn Boeren:
    3 oktober 2022
    Gefeliciteerd! Geweldig wat een prestatie!!! En het voelt alsof ik ook een beetje in Rome ben aangekomen.
    Geniet nog een paar dagen daar en daarna goede reis naar huis. En dan lekker weer thuis genieten
  20. Jacqueline:
    3 oktober 2022
    🧢 af! En 👍👍👍!!! Veel plezier in Rome!
  21. Marjo en Huub:
    Veni, vici, ambulavi !

Wellicht een mooie lijfspreuk voor jullie
    Geniet van jullie prestatie
    En nu even lekker op jullie lauweren rusten
  22. Anja:
    3 oktober 2022
    Toppertjes, eerlijk wat een reis en heerlijk wat een verhalen! Geniet nog van Rome.
  23. Joitske Hulsebosch:
    4 oktober 2022
    Gefeliciteerd! Wat een reis en wat een prestatie! Ik moet even terug kijken hoeveel maanden het is geweest...
  24. Dineke:
    4 oktober 2022
    Gefeliciteerd! 🥳 Dank jullie wel voor de verhalen en foto’s. Was elke dag weer heerlijk om te lezen en mee te beleven. Fijne dagen nog in Rome.
  25. Cristel Poortenaar:
    4 oktober 2022
    Wat een geweldige prestatie! Ongelofelijk, helemaal naar Rome gelopen!! En wat ontzettend leuk om jullie zo te mogen volgen met jullie pakkende verhalen en mooie foto’s.
    Geniet van Rome en jullie top prestatie!!
  26. Connie:
    5 oktober 2022