Heuvelend door het diepe zuiden

13 juni 2005 - Alberobello, Italië

Matera - Alberobello, 83 km, gem. snelheid 17,9 km per uur, 475 hoogtemeters.

€ 110 lichter na een nachtje hotel vertrekken we vroeg uit Matera, nadat de 4e pot Nutella tijdens deze reis is aangeschaft. We werken ons Matera uit, hobbels, kuilen, klimmetjes, afdalingen, rotondes, stoplichten, auto's, auto's, auto's, blij als we de drukte na een km of 8 ontsnapt zijn.

Het is lekker weer, ruim 20 graden en een (schuin tegen-) windje. De weg naar Gioia delle Colle is rustig, op de gebruikelijke vrachtauto's na, maar ook hobbelig en heuvelend. We blijven op min of meer 380 meter hoogte, maar toch blijft het werken.

Het landschap verandert langzaam van graanschuur in kleinschaliger boomgaarden en hier en daar wat wijn. In Gioia vinden we na veel gezoek de Cycling Italy route door mooi boerenachterland, totdat de weg doodloopt op een hek en we rechtsomkeert moeten maken.

Gelukkig leidt een aardige automobilist ons uit het doolhof van landweggetjes naar de grote weg richting Noci, zodat de schade beperkt blijft tot een km of 8 omweg. Geen Cycling Italy route meer, de verdere dag!

De weg naar Noci blijft stijgen, even na dit stadje zitten we toch weer op 450 meter. Dan nog een afdaling naar Alberobello en een ruime omweg om de stad heen naar de camping. Die valt op het eerste gezicht wat tegen, maar de aardige mensen en het mooie zwembad maken veel goed. We eten zelfgemaakte salade vanavond.