Excenevex - Thonon-les-Bains

23 juni 2022 - Thonon-les-Bains, Frankrijk

Donderdag

15,6 km, 127 hoogtemeters, top 441 meter

Het regent vannacht af en toe, vanochtend is het weer droog. We verzamelen onze spullen en pakken de rugzakken in. Ze lijken niet veel lichter helaas, mogelijk omdat we veel lunch- en ontbijtspullen hebben.

Even na tienen verlaten we de camping. We lopen kilometers lang door een afgesloten villawijk, je mag er bij de gratie gods doorheen wandelen, met de auto moet je echter door een hek. Achter hoge heggen liggen bewaakte villa's, en op elk kruispunt hangen camera's, brrr.

We houden een vroege appeltjespauze aan een vriendelijk strandje bij Sciez. Na een stuk asfaltlopen vinden we een piepklein paadje dat strak langs het meer loopt, achter de tuinen van de villa's die aan het meer liggen langs, en vaak er zelfs doorheen. We lunchen bij een publiek strandje van 100 m. tussen al dat villageweld. Het is flink warm geworden dus heerlijk om een duik te nemen, en dat doen we dus ook.

Na de lunch volgen we het paadje verder. Het wordt wel steeds slechter en smaller, en we passeren een bordje waarop we zien dat we een verboden stukje hebben gelopen, terecht, want daar was de oever helemaal afgekalfd. En dan is er helemaal geen paadje meer, terwijl we 100 m verder alweer mensen op een strandje zien.

TIGO*, dus er zit maar één ding op: door het water verder. Telefoons en portemonnees bergen we wat hoger en droger dan de broekzakken op en lopen maar. Het water komt niet veel hoger dan de knieën gelukkig, en een stukje verderop vinden we een trap naar een hoger gelegen pad.

Schoenen en sokken zijn nat, omdat we nu allebei trailschoenen hebben (zowel van mijn vorige Akira's als van Pjotr's Chaco's was het profiel zo ver weggesleten dat we daar de bergen niet mee in durfden) is dat verder geen probleem.

We komen uit in een park met een enorm erg nep uitziend kasteel en gaan van daaruit naar de doorgaande weg naar Thonon. Daar haal ik een nieuwe usbkabel,  een van de kabels heeft kuren, en bereiken we nét voor de bui losbarst ons airbnb adres. Daar wordt ook voor ons gekookt dus we hoeven niet meer naar buiten.

*Teruggaan Is Geen Optie

1. Lian:
    23 juni 2022
    Ik weet niet of de foto’s representatief zijn voor hele wandeling vandaag, maar het landschap is weer prachtig! Het ziet er zowaar zelfs luxe uit dat je daar door het heldere water mag lopen. Of Is het NIEHL?? (Niets is wat het lijkt😉)
  2. Lian:
    NIEHL -> NIWHL
  3. Marjolijn Boeren:
    23 juni 2022
    Wat stoer weer. Het is weer smullen van jullie trip.
  4. Atie Monni:
    23 juni 2022
    Het wordt steeds avontuurlijker.
  5. William de Kaste:
    24 juni 2022
    Prachtig! Ook de foto's met de ontspannen en ingespannen koppies :)