The end....

4 oktober 2022 - Rome, Italië

Dinsdag, Rome

Gisteravond supergezellig gegeten met Marco, Martine en Antonio, kennissen vanuit onze Molise wandelvakantie van twee jaar geleden. Hier een link naar de site van Antonio voor wie wil wandelen in Molise , het is er prachtig! De alcohol die we deze avond drinken komt harder aan dan verwacht, en niet helemaal stabiel klimmen we terug naar ons kloosterhotel.

We slapen lekker en zien vanuit ons bed de zon opkomen boven de Abruzzen in de verte, wat een uitzicht! Ontbijt is in een lichte eetzaal een verdieping lager. Er zijn meer pelgrims: 2 mannen die op de fiets zijn gekomen vanuit Milaan, in 10 dagen.

Vandaag gaan we ons testimonium ophalen in het Vaticaan en kaarsjes aansteken voor de familie. We dalen af naar Trastevere en kunnen nu wel de Santa Maria di Trastevere in. Het is een kerk met prachtige mozaïeken en de oudste Mariakerk in Rome, al in de vierde eeuw gesticht. Ik steek de kaars voor de familie Strijbos hier aan, in de St. Pieter mogen geen kaarsen gebrand worden.

Via de markt op het Campo dei Fiori en het Piazza Navona lopen we naar de Engelenburcht en vervolgens naar de St. Pieter. Er staat al een laaaaange rij. We volgen de aanwijzingen van de Duitser op en gaan rechts van de rij de colonnade in om via de gehandicapteningang naar binnen te gaan. Die geldt namelijk ook voor pelgrims en, zo zien we, zwangere vrouwen. Het werkt: we zwaaien met onze credencials en mogen voor aansluiten bij de security. Dat scheelt al gauw een uurtje wachten op een snel opwarmend plein.

We lopen een rondje door de St. Pieter (we zijn er al eerder geweest) en halen dan ons testimonium bij de bagage- en toiletruimte, niet erg stijlvol maar het werkt wel. Het is een mooi certificaat met de handtekening van een kardinaal.

Dan wandelen we terug naar de Engelenburcht waar we afgesproken hebben met Martine, Marco en Antonio om samen te gaan lunchen, dat is weer lekker en gezellig. Vanavond kookt Martine voor ons, wij gaan vanmiddag op zoek naar lekkere wijn voor bij dat eten.

We appen met M&D en met Karleen, die inmiddels ook binnen is, mogelijk gaan we morgen samen eten.

Nu zitten we uit te buiken in een park en bekijken we al jullie reacties op de blog van gisteren. Dank voor alle felicitaties en complimenten, ze voelen als een warme douche! Ik vind dat we erg veel geluk hebben gehad dat we de tijd, het geld, en vooral de gezondheid en elkaar hadden om deze reis te maken, om nu als held toegejuicht te worden voelt ook wel een beetje ongemakkelijk...

Langzaam schuiven we uit de wandel- en in de vakantiestand, tijd om te stoppen met bloggen dus. Sterkte met het afkicken, en tot ziens in de terugblikblog of liever nog: in levenden lijve als we weer thuis zijn over een week.

Warme groet, Pjotr & Petra

1. Nico Berghuis:
    4 oktober 2022
    Wat een prachtige bekroning van jullie reis, geniet nu van de vakantie modus en goede reis naar huis gewenst, lekker met de voetjes op bank!
  2. David en annemieke:
    4 oktober 2022
    Fantastische reis en heerlijk om mee te hebben mogen lezen. Een heel fijne vakantie en geniet lekker na van dit bijzondere avontuur. Veel liefs
  3. Daniella:
    4 oktober 2022
    Een hele ervaring rijker en wat mooi dat jullie dit samen konden doen, al zal het vast niet altijd rozegeur en maneschijn zijn geweest :)) ik vind het een hele prestatie! En nu lekker ontspannen en nagenieten! Groetjes uit NL😘
  4. Atie Monni:
    4 oktober 2022
    Geweldige ervaring, hier kunnen jullie altijd op terug blijven kijken. En bedankt dat we deelgenoot mochten zijn. Nog mooie dagen in Rome en een goede terugreis naar Nederland.
    Groeten van Atie en Mario in Sardinië!
  5. Maarten Smit:
    4 oktober 2022
    Met plezier jullie reis gevolgd. Geniet van de heldenstatus. Hoop op een prachtige terugblik. Veel plezier in Rome en wel thuis. Een dankbare lezer, wonend op Kreta.
  6. Hans van Iersel:
    Chapeau!
  7. Nellie:
    4 oktober 2022
    Hier zijn bijna geen woorden voor dikke knuffel voor beiden . Geieten en rusten nu .😘😘
  8. Marlo:
    4 oktober 2022
    Jullie wandeling is natuurlijk een topprestatie, maar jullie dagelijkse blog vind ik minstens zo zeer topsport!
  9. Jolanda Hoeijmakers:
    4 oktober 2022
    Het was erg fijn om jullie op deze reis op deze manier mee te beleven! Elke dag weer een genot om te lezen!! Veel plezier en geniet van de vakantiemodus! Liefs😘😘
  10. Els:
    4 oktober 2022
    Dank voor jullie verhalen, een fijne vakantie !!!
  11. Samantha:
    5 oktober 2022
    Wat mooi en bijzonder dat jullie reis zo mee te volgen was via deze blog. Complimenten en respect voor het delen van die verhalen, onder alle omstandigheden!
    Nu heerlijk genieten in Rome. Dat hebben jullie verdiend! Wat een prestatie! Veel plezier en een fijne vakantie.
  12. Sabrina Meijdam:
    5 oktober 2022
    Nog bedankt voor het delen van jullie mooie ervaringen. Ik heb er van genoten en heb inspiratie opgedaan. Geniet nog in Rome. Lieve groeten, Sabrina
  13. Mirelle Voskes:
    9 oktober 2022
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt! Ik heb genoten van het meebeleven via de blog! Nu lekker nagenieten! Wens jullie een hele goeie treinreis naar huis! Warme groeten, Mirelle
  14. Otto:
    13 oktober 2022
    Fantastisch! Een hele ervaring om nog lang op terug te kijken denk ik. Gefeliciteerd met het volbrengen! En bedankt voor alle verhalen.
  15. Historical Palace Buonaccorsi 13^ century in San Gimignano:
    18 oktober 2022
    congratulations !!!! your blog is beautiful, thank you for sharing your journey to Rome. Thank you for choising the palazzo. all the best , marzia