Chateau de Wegimont - Spa

26 april 2022 - Spa, België

Di 26 april 2022

27,7 km, 782 hoogtemeters

Gisteravond vielen de oogjes al om 21.00 uur dicht, het pilsje dat we nog even dronken met buurman Manfred droeg daar vast aan bij.

Goed geslapen, de eerste nacht in de tent. Het was koud, maar we zijn lekker warm gebleven. Om 6 uur hebben we de slaap wel uit, en omdat er regen aankomt pakken we meteen in.

Ontbijten kan lekker in de tent bij de bar, waar we meteen de powerbank opladen.  Al rond 8 uur verlaten we de camping. Het is koud en grijs maar wel droog. De eerste klim helpt ons warm te worden, daarna volgt een laaaange afdaling over een brokkelig pad waar af en toe ook water stroomt.

De afdaling eindigt in een diep dal waar van alle kanten riviertjes stromen. Hier staat het daslook ook weer prachtig in bloei. Dat smaakte prima gisteren, in combinatie met een potje pesto. Ik mag nog niet plukken van Pjotr: verderop staat vast ook nog wel.

Bij de volgende klim trekken we de regenjassen uit, en terecht, want de klim is lang en steil en brengt ons aan het zweten. Nog een kilometertje over een hoogvlakte en dan bereiken we Banneux.

Banneux is een Mariabedevaartsoord. Hier krijgen de eerste echte pelgrimsstempel! We branden er ook een kaarsje in een nogal gothic gebouwtje. Ik kiep mijn drinkwater weg om geneeskrachtig Mariawater te tappen en zie dan pas dat dat enkel is om je handen mee te wassen. We hebben er uiteindelijk koffie van gezet,  maar hopen dat dat oké is voor Maria.

Het is bar koud hier, een graad of 7. De selfservicerestaurants zijn echter zo naargeestig dat we toch maar kiezen voor picknicken. We kruipen tussen de dennenbomen om uit de wind te zitten en met warme hoodie en jas aan gaat het net.

Na Banneux gaan we van de GR5 af om een kortere route naar Spa te nemen, we voegen vandaag 2 etappes samen omdat daar tussenin geen camping is. Locus wijst ons een weiland in waar inderdaad een spoor loopt richting een wit bord aan een bosrand. Daar staat echter op dat we bij privéterrein zijn aangekomen, en prikkeldraad en een gebarricadeerd pad onderstrepen dat. Een alternatieve route vinden we daar ook niet, dus volgen we alsnog de GR5.

Even verderop in La Reid geven we Locus een tweede kans, en nu komtie wel met een handige en haalbare route. Na nog een paar keer jas uit jas aan en een korte boodschappenstop in Spa bereiken we na een licht buitje de camping. De receptie is dicht. We zetten de tent toch maar op en al gauw verschijnt er een mopperige gardien die uitlegt dat we hadden moeten reserveren. Gelukkig kunnen we hem ook gewoon betalen.

De tent staat alweer snel en we koken en eten voor we douchen: na de douche kruipen we meteen in de slaapzak. Het is zo koud dat ons gastankje er moeite mee heeft.

Mijn blaar heeft me weinig last bezorgd vandaag maar is wel gegroeid. Pjotr loopt als een kieviet op z'n sandalen.

Morgen weer een lange dag: het is te koud voor de halve rustdag die we gepland hadden. Bijna 30 km te gaan én we moeten voor 5 uur op de camping zijn anders zijn ze dicht. Spannend...

1. Marion Veldboer:
    26 april 2022
    Wat leuk om op deze manier met jullie mee te reizen en wat een bikkels zijn jullie!!! Succes morgen met de tocht.
  2. Boudewijn:
    27 april 2022
    Ik hoop van harte dat jullie dit vol gaan houden, niet alleen de reis maar ook dat uitgebreide verslag doen. Het doet je echt het avontuur meebeleven. Fantastisch. Nu hopelijk snel wat minder koud.
  3. Samantha:
    27 april 2022
    Wat een avontuur! Knap hoor ondanks de omstandigheden met de kou. Leuk om zo mee te kunnen lezen. Goed bezig en succes vandaag!
  4. Nel en Jos:
    27 april 2022
    Zo mooi om dit allemaal te lezen!
    Succes!