Camaiore - Lucca

15 september 2022 - Lucca, Italië

Donderdag

29,7 km, 635 hoogtemeters, top 314 meter

Het fijne restaurantje om de hoek is net deze week een paar dagen dicht, vast 'wegens omstandigheden', dus we gaan in Camaiore op zoek naar een alternatief. Dat vinden we al snel en we eten er lekker, een gevarieerde en smaakvolle primo en echt lekkere pasta.

Voldaan lopen we terug naar ons Ostello. Het is rustig daar, er zijn verder alleen nog een paar jongelui, waarschijnlijk van het outdoorbedrijf dat hier ook zetelt.

We slapen lekker en na een ontbijt in de grote gemeenschappelijke keuken vertrekken we al voor 8 uur voor de lange tocht van vandaag. Een aanrader, dit Ostello! Nog vóór we Camaiore uit zijn, slaat de eerste bui van vandaag naar beneden. Binnen de kortste keren zijn we doorweekt, voor de eerste keer deze reis! Het is warm en de regen is ook warm dus het geeft verder niets. Regenjas aan zou meer ongemak opleveren dan dit. De bui houdt ook gauw genoeg weer op. Later vandaag krijgen we er nog een paar over ons heen, met af en toe een donderklap. Na de middag klaart het op en komt de zon erdoor, dat maakt het flink benauwd.

De route is vandaag mooi: we lopen een flink stuk over bospaden door vriendelijk heuvelend terrein en zien voor het eerst sinds weken wilde bloemen bloeien. Napolitaanse cyclamen bijvoorbeeld. Af en toe doorkruisen we een dorpje, in het eerste drinken we de ochtend cappuccino, in het tweede is een huiskamer voor pelgrims die we jammerlijk voorbij lopen omdat we er niet op voorbereid waren.

We lunchen op een nat bankje. Volkoren focaccia blijkt net zoiets te zijn als volkoren spaghetti: vast wel gezonder, maar zeker niet lekkerder dan de witte variant. Van nat stilzitten koel je toch wel af, dus de pauze is kort.

We lopen de heuvels uit en belanden op een paar heel lange asfaltweggetjes waar de locals hun racevaardigheden aanscherpen. Dat gaat niet altijd goed, zien we in de berm. Gelukkig missen ze ons allemaal. In San Marciano pauzeren we op een bankje tussen de speeltuin en een tent waarin de lokale grijze mannen elkaar ontmoeten om het luidkeels en gepassioneerd over voetbal te hebben. Wegens veel muggen houden we het er snel voor gezien. De DEET die we vanochtend gesmeerd hebben is blijkbaar allemaal weggespoeld.

We naderen Lucca over een wandel- en fietspad langs de Serchio. Fijn, lopen door het groen en langs ruisende populieren, lang geleden dat we zo'n grote bomen hebben gezien. In de Serchio wemelt het van de witte reigers.

In Lucca maakt Pjotr het filmpje van de dag op de beroemde stadsmuur. We zijn hier al vaker geweest, vreemd idee dat we hier nu helemaal naartoe zijn gelopen.

We vinden de B&B en dankzij een aantal appjes dat in de loop van de dag is binnengekomen kunnen we er nog in ook. Als ze deze procedure eerder uitgelegd hadden had me dat heel wat gedoe gescheeld.... We hebben een kamer vol ridderverwijzingen, grappige kitsch wel.

Het is pas 4 uur en we zijn al binnen, dat is goed vroeg na zo'n lange etappe. Het waren veel kilometers en best wat hoogtemeters vandaag, we hebben ze met gemak weggelopen. Andere pelgrims hebben we nig steeds niet gezien, en het is jammer dat Pjotr's voeten blijven protesteren. Paar uurtjes uitpuffen en dan zijn we weer klaar voor een rondje stad & cena (diner)!

@William: ja, we zijn kilo's kwijtgeraakt, ik zo'n 10%. Meer van het weinig eten en niet snoepen dan van het lopen denk ik. Ik heb er alle vertrouwen in dat die kilo's er weer aanvliegen als we thuis zijn 😢.

1. Atie Monni:
    15 september 2022
    Hier in Sardiniē hetzelfde weer: af en toe onweer, regen en ook weer zon erna en benauwd.
    Wat betreft het kilootjes kwijtraken; jullie hoeven straks met de feestdagen niet op te letten dat je te veel van het goede neemt...
  2. Joitske Hulsebosch:
    16 september 2022
    Mooie plaatjes weer. Ook grappig - ik kwam Lyset tegen in Denemarken en we bleken allebei jullie tocht te volgen!