Bolsena - Montefiascone

28 september 2022 - Montefiascone, Italië

Woensdag

16,9 km, 613 hoogtemeters, top 604 meter

Gisteren heb ik de rest van de dag in bed doorgebracht, slapend en Netflixend. Pjotr haalde wat troosteten voor me: druiven, chips kaas, en ging daarna uit eten met de anderen. Ze komen me na het eten welterusten wensen: M&D zitten in hetzelfde hotel als wij.

Vanochtend gaat het een stuk beter, en de korte etappe van vandaag durf ik wel aan. We ontbijten op bed met cruesli en melk. Rond half 10 pas vertrekken we: de etappe van vandaag is nog geen 17 km, we willen niet te vroeg aan komen bij ons volgende hotel.

Bolsena is een mooie oude stad zie ik als we op stap gaan, jammer dat ik daar niet meer van heb kunnen bekijken. Nog even een cappuccino en dan echt op pad. Even langs een drukke weg en dan het groen in.

We lopen  het grootste deel van  de dag door bossen en langs kleine akkers, met regelmatig doorkijkjes naar het meer van Bolsena. Er zijn schapen met jonge lammetjes, en dat in september! Het is prettig lopen: het heuvelt wat, het is groen en het is rustig. We lopen zowaar een klein stukje door een natuurgebied.

Zoals elke dag halen we de vroegere vogels één voor één in: eerste de Duitsen, dan M&D en Karleen, dan de Italianen die we gisteren in een parkje zagen zitten.

Een paar kilometer voor aankomst hebben we wat pittige klimmetjes die me niet lekker afgaan. Ik heb behoefte aan een pauze maar daar biedt de omgeving geen mogelijkheid toe. Uiteindelijk gaan we maar in een weiland op onze matjes zitten. Natuurlijk is er 200m verder wél een picknickplek met bankjes en water...

De laatste kilometers gaat het eerst steil bergaf en dan weer net zo steil omhoog. Ik heb de pijp wel leeg, Pjotr draait als een zonnetje. Zijn voeten hebben de truc nu ook door en werken prima mee. Nog maar 5 etappes, jammer om nu te stoppen 😉.

In Montefiascone eten we een bordje pasta in een bar: we kunnen pas om 2 uur inchecken en dat is het nog niet. We zien de anderen langskomen, die logeren ongetwijfeld in dezelfde straat. Een paar meter voor het hotel komen we Peter tegen, die zit hier ook. Blijkbaar brengt Sloway (een Engelse reisorganisatie) hier veel mensen onder: de receptioniste spreekt hardnekkig Engels. Mooi hotel weer, met een mooie, ruime (bad)kamer.

Lekker douchen (de DEET eraf boenen die de talrijke muggen op een afstand heeft gehouden), even uitpuffen, en dan hebben we nog een halve dag voor ons. Ik heb wel weer de energie om rond te kijken in het stadje denk ik.

Komende dagen wordt er veel regen voorspeld, dit was voorlopig de laatste drogevoetendag....

1. Aura:
    Est, Est Est !!
    Dat mooie verhaal, net als dat van jullie. Geniet van de laatste kilometers.
  2. Jolanda Hoeijmakers:
    28 september 2022
    Nog maar 5 etappes!! Het einde is in zicht!!
    Dat gaan jullie wel redden. Hopelijk is de regen geen spelbreker de komende dagen en kunnen er nog van genieten!!
    Groetjes en tot snel!!!
  3. Nellie:
    28 september 2022
    En nu maar hopen dat de regen mee gaat vallen en dat jullie de laatste dagen nog kunnen genieten
    en dat je weer vlug fit bent.
  4. Anne van Tuinen:
    28 september 2022
    Bon voyage voor het laatste stuk. Groeten uit Wales, ik en een vriendin lopen een deel van het kustpad. Heerlijk, veel wind, zon en af en toe een bui. En niet te vergeten veel zeehonden.
  5. Jule:
    28 september 2022
    Opnieuw dank je wel voor jullie mooie verhalen. Het Italiaanse stuk is duidelijk anders dan de GR5. Ik heb veel bewondering voor jullie uithoudings- en incasseringsvermogen. Het is een prachtig avontuur!
  6. Atie Monni:
    Nog even doorbijten. ..
    Inderdaad te hopen dat jullie het een beetje droog houden onderweg...
  7. Marjolijn Boeren:
    28 september 2022
    Succes met de laatste lootjes. Geniet ervan!
  8. Sophie Verbong Strijbos:
    28 september 2022
    Het aftellen op 1 hand 🖐 vd 5 laatste etappes .houd moed ,blijf fit en gezond ,geniet vd laatste loodjes.

Lieve groet Sophie..🙋‍♀️
  9. Jacqueline:
    29 september 2022
    Veel plezier op t laatste stuk!